Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základní škole speciální
Prokopová, Zuzana ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Franiok, Petr (oponent)
Předmětem disertační práce je problematika využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy (dále ABA) při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních. V teoretické části jsou vymezeny poruchy autistického spektra (dále PAS) v kontextu současných poznatků, jejich ukotvení v klasifikačních systémech, symptomatika PAS, jejich diagnostika a screening a praxe založená na důkazech (evidence-based practice) v přístupu k jedincům s PAS. Dále se teoretická část zabývá aplikovanou behaviorální analýzou jako vědním oborem a jejím využitím ve vzdělávání žáků s PAS. V neposlední řadě předkládá poznatky z oblasti zařazení žáků s PAS do vzdělávacího procesu u nás i v zahraničí a představuje model pensylvánských podpůrných tříd, který nabízí jednu z možností realizace jejich vzdělávání za pomoci přístupu vycházejícího z ABA. Výzkumná část disertační práce se dělí do tří výzkumných šetření, z nichž všechny mají jedno společné téma, a to vzdělávání žáků s PAS v základní škole speciální (dále ZŠS) za užití aplikované behaviorální analýzy. V prvním výzkumném šetření je na základě dat získaných z dotazníkového šetření prezentován popis současného stavu využití aplikované behaviorální analýzy ve vzdělávání žáků s PAS v ZŠS v České republice. Druhé výzkumné šetření...
Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy
Chrapková, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy AUTOR: Bc. Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Cílem práce je představit přístup VB-ABA jako účinnou intervenci pro osoby s poruchami autistického spektra (PAS). Jedná se o práci monografickou, převážně teoretické povahy. Empirickou část tvoří evaluační jednopřípadová studie. Obsah práce je rozřazen do šesti teoretických a jedné empirické kapitoly. První kapitola uvádí do problematiky komunikace z pohledu behaviorismu a srovnává tento přístup s pohledem klasické lingvistiky. Druhá kapitola popisuje teorie osvojení jazyka a vývoje řeči z behaviorálního a lingvistického pohledu. Třetí kapitola pojednává o rozvoji dětské řeči v rámci ontogeneze a její funkce. Čtvrtá kapitola se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti v kontextu PAS. Pátá kapitola uvádí do problematiky praxe založené na důkazech a přináší informace o současném zahraničním výzkumu v oblasti intervencí pro osoby s PAS. Poslední teoretická kapitola je věnována VB-ABA v kontextu oboru behaviorální...
Pilotní projekt třídy pro žáky s autismem implementující poznatky Aplikové Behaviorální Analýzy
Petříková, Monika ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Cílem této závěrečné práce je popsat a vyhodnotit vzdělávání žáka s autismem ve škole hlavního vzdělávacího proudu podle principů aplikované behaviorální analýzy. Výchozí metodou je Pensylvánský projekt verbálního chování, který byl implementován na české základní škole. Práce přináší teoretický popis této vzdělávací metody a dílčích technik. Jejich praktické uplatnění pak názorně přibližuje výzkumná kazuistika žáka, který byl sledovaný v rámci výzkumného šetření. V této výzkumné kazuistice jsou analyzovány vstupní dovednosti sledovaného žáka a zhodnoceny jeho pokroky v dílčích oblastech nejen podle diagnostického materiálu VB-MAPP. Klíčový je popis rozvoje verbálního chování, které tato vzdělávací metoda systematicky rozvíjí, a který je nedílnou součástí aktivní účasti žáka ve společném vzdělávání. Práce přináší nový pohled na vzdělávání žáků s autismem v rámci společného vzdělávání na základní škole. Žáci zapojeni do tohoto způsobu vzdělávání mohou do školy nastoupit, přestože ještě nejsou verbálně dostatečně vybaveni a neměli by benefit z frontálního vyučování a společné výuky. Do kmenové třídy jsou integrováni s ohledem na své aktuální dovednosti. Proces postupné integrace je zcela individuální a vychází z připravenosti konkrétního žáka. Je možné i neverbálním dětem s autismem nabídnout...
Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika
Šťastná, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta BAKALÁŘSKÁ PRÁCE 2018 Kateřina Šťastná Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika Applied behavior analysis in a child with ASD - case report Kateřina Šťastná Vedoucí práce: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. Studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání 2018 ANOTACE Teoretická část bakalářské práce se zabývá problematikou poruch autistického spektra, zejména jejich hlavními projevy, dále uvozuje jednu z možných intervencí, aplikovanou behaviorální analýzu, se zaměřením na verbální chování, kde výrazná část je věnována mandům. Praktická část přináší kazuistiku chlapce podpořeného aplikovanou behaviorální analýzou a osobní zkušenost autorky práce s výše zmíněnou intervencí. Cílem práce je přinést do českého prostředí ucelené informace o učení mandů u dětí s PAS. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy autistického spektra (PAS), intervence, aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování, mandy, učení mandů
Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy
Chrapková, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy AUTOR: Bc. Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Cílem práce je představit přístup VB-ABA jako účinnou intervenci pro osoby s poruchami autistického spektra (PAS). Jedná se o práci monografickou, převážně teoretické povahy. Empirickou část tvoří evaluační jednopřípadová studie. Obsah práce je rozřazen do šesti teoretických a jedné empirické kapitoly. První kapitola uvádí do problematiky komunikace z pohledu behaviorismu a srovnává tento přístup s pohledem klasické lingvistiky. Druhá kapitola popisuje teorie osvojení jazyka a vývoje řeči z behaviorálního a lingvistického pohledu. Třetí kapitola pojednává o rozvoji dětské řeči v rámci ontogeneze a její funkce. Čtvrtá kapitola se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti v kontextu PAS. Pátá kapitola uvádí do problematiky praxe založené na důkazech a přináší informace o současném zahraničním výzkumu v oblasti intervencí pro osoby s PAS. Poslední teoretická kapitola je věnována VB-ABA v kontextu oboru behaviorální...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.